Om ditt försäkringsbolag inte dyker upp i listan under försäkringsbolag betyder det bara att vi inte samarbetar med just det bolaget. Du kan självfallet ändå skicka in din enhet till oss och sedan själv begära ersättning från ditt försäkringsbolag.

Fullfölj bara registreringen av ordern utan att välja försäkringsbolag. 

Skapa en order

Kan jag skicka in en skadad telefon med posten?

Ja, det går alldeles utmärkt. Klicka bara på skapa reparation och välj varumärke och telefonmodell i de första två rullmenyerna. Välj sedan ett eller flera problem i den tredje rullmenyn. Om ditt problem inte finns med i listan klickar du på "Annat" och beskriver själv ditt problem för oss.

När du har valt varumärke, modell och problem klickar du på "skapa reparation" och fortsätter sedan till kassan. När din order har registrerats skickar vi dig ett mejl med instruktioner kring hur du förbereder, packar och skickar in din telefon till oss.  Svårare än så är det inte!

Hur skapar jag en order via nätet?

I rullmenyn på våra Skapa reparation-sidor finns de vanligaste varumärkena, modellerna och problemen fördefinierade. Hitta din modell och välj ett eller fler problem som du vill ha åtgärdade. Klicka sedan på den gröna "Skapa Reparation" knappen. 

Granska din order, gör eventuella ändringar eller tillägg, skriv gärna ett förtydligande kring upplevt problem till våra service tekniker och fortsätt sedan till kassan. Pengarna reserveras på ditt kort men dras först när reparationen har utförts och telefonen skickas tillbaka. 

När din order har registrerats skickar vi dig ett mejl med instruktioner kring hur du förbereder, packar och skickar in din telefon till oss. Bekräftelsemejlet innehåller även ditt användarnamn och lösenord som du kan använda för att följa din order. 

Glöm inte att ladda upp eller bifoga ett kvitto eller giltigt garantibevis om du anser att reparationen bör täckas av fabriksgarantin. 

Jag hittar inte min telefon i er rullmeny för att skapa en order?

Om din telefon inte finns med i våra listor kan du enkelt söka efter både varumärke och modell genom att börja skriva i rutan där det står "skriv här". Om vi är auktoriserade på din telefonmodell kommer den att dyka upp och bli valbar. Vissa lite mindre vanliga modeller kan vi i nuläget tyvärr inte erbjuda fast pris på. Vi ber dig istället beskriva ditt problem och så återkommer vi med ett kostnadsförslag när vi har undersökt telefonen. 

Väljer du att tacka nej till vårt kostnadsförslag returnerar vi den utan kostnad.

Kostar det något om jag väljer att tacka nej till kostnadsförslaget?

Nej, om vårt kostnadsförslag av någon anledning inte möter dina förväntningar kan du alltid tacka nej till reparationen. Vi kommer då att skicka tillbaka din telefon utan kostnad och utan att ha lagat den. Vill du hellre skrota telefonen hjälper vi dig självfallet att återvinna den enligt uppsatta miljöregler. 

Varför finns det inget pris på den reparation jag valt?

I nuläget har vi bara fastprisreparationer på de vanligaste modellerna och skadorna. Om din telefon inte finns med i vår rullista kan du ändå söka efter ditt varumärke och din telefonmodell. Alla modeller som vi är certifierade på är sökbara i fältet där det står "skriv här". Hitta din modell och beskriv ditt problem, så skickar vi dig ett kostnadsförslag. 

 Så här går det till:

  • Välj varumärke (börja skriva i fältet där det står "skriv här")
  • Välj telefon (skriv i fältet "skriv här" om du inte hittar den)
  • Beskriv ditt problem i textrutan 
  • Fortsätt till kassan och skicka in din telefon
  • Vi undersöker och skickar dig ett kostnadsförslag som du kan välja att acceptera eller avböja 
  • Om du avböjer skickar vi tillbaka telefonen utan kostnad och bjuder på returfrakten

Hur lång tid tar det att reparera min telefon om jag väljer att skicka in den?

De flesta telefonerna skeppas tillbaka till sina ägare samma dag som de kommer in till våra verkstäder. Det innebär att du oftast har telefonen tillbaka inom 3 arbetsdagar från det att du skickade in den.

Vissa tillverkare kräver dock att telefonen skickas till en central verkstad i Europa. Har du en HTC, Microsoft eller Apple enhet kan det därför ibland ta upp till en vecka innan telefonen är lagad och klar, beroende på vad det är för fel på den.

Om vi mot förmodan skulle sakna reservdelar på grund av leveransproblem hos tillverkaren kommer vi självfallet att kontakta dig och hålla dig informerad om väntetiden. 

Förbereda och skicka

Måste jag göra en säkerhetskopia innan jag skickar in min telefon?

Ja, vi rekommenderar alltid att du gör en säkerhetskopia innan du skickar in din telefon eller surfplatta till oss. Vissa fel kräver att vi gör en fabriksåterställning på din enhet och då försvinner den data som finns på enheten.

Mobylife ansvarar inte för eventuell förlorad data.

Hur packar jag min telefon på bästa sätt?

Vi rekommenderar att du hittar en stabil liten låda i papp eller kartong (stor nog att rymma enheten och lite vaddering både över, under och på sidorna). Vadderingen kan bestå av rivet och ihop-knycklat tidningspapper, bubbelplast eller packchips. Försäkra dig om att vadderingen håller enheten på plats så den inte ligger och skakar runt i lådan under transporten. Använd en stark tejp för att försegla lådan. 

Glöm inte att skriva ut ut serviceordern och fraktsedeln som du fick i bekräftelsemejlet. Vik serviceordern runt telefonen med streckkoden utåt innan den placeras i lådan. På så vis kan vi enkelt scanna av din enhet när den anländer i vår verkstad. Fraktsedeln klistrar du på lådan och lämnar in hos ett postombud. Kom ihåg att spara inlämningskvittot.

Och glöm inte att ta bort din PIN-kod och avaktivera "Find my iPhone" om du har en Apple telefon!

Hur förbereder jag min iPhone för reparation?

  1. Säkerhetskopiera din iPhone antingen via iCloud eller iTunes (se separat FAQ-fråga kring säkerhetskopiering)
  2. Ta bort din lösenkod: Gå till Inställningar > Touch ID och lösenkod > skriv in din kod och välj "Stäng av lösenkod". Om du har en enhet utan Touch ID går du till Inställningar > Lösenkod och om du har en iPhone X väljer du Inställningar > Face ID och lösenkod.
  3. Avaktivera "Hitta min iPhone": (Gå till Inställningar >  [ditt namn]  > iCloud > Hitta min iPhone och stäng av Hitta min iPhone
  4. Avlägsna SIM-kort, mobilskal och/eller skärmskydd från din telefon och skicka enbart med tillbehör som är relevanta för det specifika problemet.

Nu är din telefon redo för att skickas in på service!

Hur förbereder jag min Android-telefon för reparation?

  1. Säkerhetskopiera din Android enhet: Gå till Inställningar > Konton > Välj Google konto och markera allt du vill synkronisera
  2. Ta bort din Pin-kod eller kom ihåg att bifoga koden innan du skickar in din telefon till oss
  3. Logga ut ur ditt Google-konto
  4. Avlägsna SIM-kort, mobilskal och/eller skärmskydd från din telefon och skicka enbart med tillbehör som är relevanta för det specifika problemet.

Nu är din telefon redo för att skickas in på service!

Varför måste jag stänga av "Hitta min iPhone" innan jag skickar in telefonen?

Det är Apple själva som kräver att "Hitta min iPhone" är avaktiverat innan vi får och kan utföra service. Anledningen till detta är bland annat att det inte ska gå att nollställa en telefon utan ägarens vetskap. Om "Hitta min iPhone" funktionen är på kan vi inte köra diagnosprogram och/eller utföra service. 

Du kan stänga av "Hitta min iPhone" direkt i telefonen genom att gå till Inställningar > iCloud > Hitta min iPhone och stänga av funktionen. Bekräfta med ditt Apple ID.

Du kan även stänga av det på distans genom att logga in på ditt iCloud konto via en annan enhet.   

Behöver ni mitt SIM-kort?

Nej tack, vi har egna SIM-kort som vi testar med så vi ser helst att du tar ut ditt SIM-kort innan du skickar in din telefon. 

Behöver ni min telefons lösenkod?

Nej tack, vi ser hellre att du avaktiverar din lösenkod innan du skickar in din telefon till oss. Skulle telefonen vara död så du inte kan ta bort koden ber vi dig dock skicka med den. I så fall går det bra att skriva in det som ett meddelande till oss vid registreringen.

Var kan jag följa statusen på min reparation?

Om du vill följa din reparation eller svara på ett kostnadsförslag klickar du bara på den gråa rutan med texten "följ din reparation" uppe i högra hörnet på denna sidan. Skriv sedan in det användarnamn och lösenord som du fick i bekräftelsemejlet när du skapade din serviceorder.

Garanti

Vad täcker Mobylifes garanti?

Mobylifes garanti gäller i tre månader och täcker arbetet och reservdelarna kopplade till din specifika reparation. Vår garanti gäller dock inte om telefonen utsatts för yttre åverkan så som exempelvis tappskador, oauktoriserade ingrepp och/eller vätska och fukt.

Kom ihåg att eftersom vi är en auktoriserad märkesverkstad så påverkas inte din fabriksgaranti av vår service. Tvärtom så fortsätter den att gälla precis som innan. 

Påverkas min fabriksgaranti av service eller reparation hos Mobylife?

Nej, din garanti skadas inte av en service hos oss. Vi är en auktoriserad märkesverkstad som har avtal med alla varumärken vi servar. På så vis kan du vara säker på att din fabriksgaranti fortsätter att gälla även efter en service hos oss!

Som tack för att du väljer an auktoriserad verkstad lämnar vi dessutom alltid 3 månaders garanti på utfört arbete och reservdelar. Det innebär att även om din fabriksgaranti löpt ut så tar vi ansvar för den service vi levererar.

Vår garanti gäller dock inte vid tapp- och vätskeskador.

Kan ni laga min telefon även om jag har haft den på service hos en icke auktoriserad verkstad?

Eftersom vi är en auktoriserad verkstad som följer tillverkarnas riktlinjer får vi inte utföra garantiservice på enheter som innehåller delar som inte är original eller enheter som har öppnats och stängts utan tillverkarnas specialverktyg.

Vi kan dock reparera de flesta enheter ändå, dock utanför garantin. Om tillverkaren nekar garantireparation kommer vi skicka dig ett kostnadsförslag på vad servicen kostar.  Väljer du att godkänna kostnadsförslaget kommer överenskommen summa att reserveras på ditt kort och dras vid avslutat service. Väljer du att avstå från service bjuder vi på returfrakten och undersökningsavgiften och du betalar enbart för frakten in till oss. 

Kan ni utföra garantiservice även om min telefon har yttre skador?

Eftersom vi är en auktoriserad märkesverkstad följer vi alltid tillverkarnas riktlinjer. Vid garantiärenden är det vår uppgift att säkerställa att skadan inte orsakats av felhantering eller onaturlig yttre åverkan. På samma sätt är vi glada över att ibland kostnadsfritt kunna laga eller byta ut defekta delar som faller under garantin även om telefonen kom in av andra anledningar.  

Om din telefon exempelvis har en sprucken skärm eller skadad ram kan vi dessvärre inte reparera den utan att även byta skärmen eller ramen. Detta beror dels på att tillverkarna kräver att vi lämnar tillbaka telefonen i felfritt skick, men även på att glaset oftast spricker ännu mer när vi öppnar telefonen och det därmed blir omöjligt att försluta telefonen igen och få den tät. På samma vis kan en skadad ram förhindra att en ny/hel display sluter tätt. I en otät telefon kan fukt och smuts smyga sig in och skapa framtida problem.

Om vår undersökning visar att tillverkarens garanti inte kommer att täcka alla kostnader (eller om vi måste byta andra delar än de som beställts online vid icke-garanti ärenden) kontaktar vi dig såklart med ett kostnadsförslag innan vi påbörjar reparationen. Du kan alltid välja att avstå från service och reparation när vi skickar ut kostnadsförslag. Väljer du att tacka nej till reparation skickar vi tillbaka din telefon och bjuder såklart på undersökningsavgiften och returfrakten. 

 

Auktoriserad märkesverkstad för

apple autorised logosamsung reparationHuawei reparation

microsoftoneplus