Skapa en order

Mitt försäkringsbolag syns inte i rullistan?

Om ditt försäkringsbolag inte dyker upp i listan under försäkringsbolag betyder det bara att vi inte samarbetar med just det bolaget. Du kan självfallet ändå skicka in din enhet till oss och sedan själv begära ersättning från ditt försäkringsbolag.

Fullfölj bara registreringen av ordern utan att välja försäkringsbolag. 

Kan jag skicka in en skadad telefon med posten?

Ja, det går alldeles utmärkt. Klicka bara på skapa reparation och välj varumärke och telefonmodell i de första två rullmenyerna. Välj sedan ett eller flera problem i den tredje rullmenyn. Om ditt problem inte finns med i listan klickar du på "Annat" och beskriver själv ditt problem för oss.

När du har valt varumärke, modell och problem klickar du på "skapa reparation" och fortsätter sedan till kassan. När din order har registrerats skickar vi dig ett mejl med instruktioner kring hur du förbereder, packar och skickar in din telefon till oss.  Svårare än så är det inte!

Hur skapar jag en order via nätet?

I rullmenyn på våra Skapa reparation-sidor finns de vanligaste varumärkena, modellerna och problemen fördefinierade. Hitta din modell och välj ett eller fler problem som du vill ha åtgärdade. Klicka sedan på den gröna "Skapa Reparation" knappen. 

Granska din order, gör eventuella ändringar eller tillägg, skriv gärna ett förtydligande kring upplevt problem till våra service tekniker och fortsätt sedan till kassan. Pengarna reserveras på ditt kort men dras först när reparationen har utförts och telefonen skickas tillbaka. 

När din order har registrerats skickar vi dig ett mejl med instruktioner kring hur du förbereder, packar och skickar in din telefon till oss. Bekräftelsemejlet innehåller även ditt användarnamn och lösenord som du kan använda för att följa din order. 

Glöm inte att ladda upp eller bifoga ett kvitto eller giltigt garantibevis om du anser att reparationen bör täckas av fabriksgarantin. 

Jag hittar inte min telefon i er rullmeny för att skapa en order?

Om din telefon inte finns med i våra listor kan du enkelt söka efter både varumärke och modell genom att börja skriva i rutan där det står "skriv här". Om vi är auktoriserade på din telefonmodell kommer den att dyka upp och bli valbar. Vissa lite mindre vanliga modeller kan vi i nuläget tyvärr inte erbjuda fast pris på. Vi ber dig istället beskriva ditt problem och så återkommer vi med ett kostnadsförslag när vi har undersökt telefonen. 

Väljer du att tacka nej till vårt kostnadsförslag returnerar vi den utan kostnad.

Kostar det något om jag väljer att tacka nej till kostnadsförslaget?

Nej, om vårt kostnadsförslag av någon anledning inte möter dina förväntningar kan du alltid tacka nej till reparationen. Vi kommer då att skicka tillbaka din telefon utan kostnad och utan att ha lagat den. Vill du hellre skrota telefonen hjälper vi dig självfallet att återvinna den enligt uppsatta miljöregler. 

Varför finns det inget pris på den reparation jag valt?

I nuläget har vi bara fastprisreparationer på de vanligaste modellerna och skadorna. Om din telefon inte finns med i vår rullista kan du ändå söka efter ditt varumärke och din telefonmodell. Alla modeller som vi är certifierade på är sökbara i fältet där det står "skriv här". Hitta din modell och beskriv ditt problem, så skickar vi dig ett kostnadsförslag. 

 Så här går det till:

  • Välj varumärke (börja skriva i fältet där det står "skriv här")
  • Välj telefon (skriv i fältet "skriv här" om du inte hittar den)
  • Beskriv ditt problem i textrutan 
  • Fortsätt till kassan och skicka in din telefon
  • Vi undersöker och skickar dig ett kostnadsförslag som du kan välja att acceptera eller avböja 
  • Om du avböjer skickar vi tillbaka telefonen utan kostnad och bjuder på returfrakten

Hur lång tid tar det att reparera min telefon om jag väljer att skicka in den?

De flesta telefonerna skeppas tillbaka till sina ägare samma dag som de kommer in till våra verkstäder. Det innebär att du oftast har telefonen tillbaka inom 3 arbetsdagar från det att du skickade in den.

Vissa tillverkare kräver dock att telefonen skickas till en central verkstad i Europa. Har du en HTC, Microsoft eller Apple enhet kan det därför ibland ta upp till en vecka innan telefonen är lagad och klar, beroende på vad det är för fel på den.

Om vi mot förmodan skulle sakna reservdelar på grund av leveransproblem hos tillverkaren kommer vi självfallet att kontakta dig och hålla dig informerad om väntetiden. 

Förbereda och skicka

Måste jag göra en säkerhetskopia innan jag skickar in min telefon?

Ja, vi rekommenderar alltid att du gör en säkerhetskopia innan du skickar in din telefon eller surfplatta till oss. Vissa fel kräver att vi gör en fabriksåterställning på din enhet och då försvinner den data som finns på enheten.

Mobylife ansvarar inte för eventuell förlorad data.

Hur packar jag min telefon på bästa sätt?

Vi rekommenderar att du hittar en stabil liten låda i papp eller kartong (stor nog att rymma enheten och lite vaddering både över, under och på sidorna). Vadderingen kan bestå av rivet och ihop-knycklat tidningspapper, bubbelplast eller packchips. Försäkra dig om att vadderingen håller enheten på plats så den inte ligger och skakar runt i lådan under transporten. Använd en stark tejp för att försegla lådan. 

Glöm inte att skriva ut ut serviceordern och fraktsedeln som du fick i bekräftelsemejlet. Vik serviceordern runt telefonen med streckkoden utåt innan den placeras i lådan. På så vis kan vi enkelt scanna av din enhet när den anländer i vår verkstad. Fraktsedeln klistrar du på lådan och lämnar in hos ett postombud. Kom ihåg att spara inlämningskvittot.

Och glöm inte att ta bort din PIN-kod och avaktivera "Find my iPhone" om du har en Apple telefon!

Hur förbereder jag min iPhone för reparation?

  1. Säkerhetskopiera din iPhone antingen via iCloud eller iTunes (se separat FAQ-fråga kring säkerhetskopiering)
  2. Ta bort din lösenkod: Gå till Inställningar > Touch ID och lösenkod > skriv in din kod och välj "Stäng av lösenkod". Om du har en enhet utan Touch ID går du till Inställningar > Lösenkod och om du har en iPhone X väljer du Inställningar > Face ID och lösenkod.
  3. Avaktivera "Hitta min iPhone": (Gå till Inställningar >  [ditt namn]  > iCloud > Hitta min iPhone och stäng av Hitta min iPhone
  4. Avlägsna SIM-kort, mobilskal och/eller skärmskydd från din telefon och skicka enbart med tillbehör som är relevanta för det specifika problemet.

Nu är din telefon redo för att skickas in på service!

Hur förbereder jag min Android-telefon för reparation?

  1. Säkerhetskopiera din Android enhet: Gå till Inställningar > Konton > Välj Google konto och markera allt du vill synkronisera
  2. Ta bort din Pin-kod eller kom ihåg att bifoga koden innan du skickar in din telefon till oss
  3. Logga ut ur ditt Google-konto
  4. Avlägsna SIM-kort, mobilskal och/eller skärmskydd från din telefon och skicka enbart med tillbehör som är relevanta för det specifika problemet.

Nu är din telefon redo för att skickas in på service!

Varför måste jag stänga av "Hitta min iPhone" innan jag skickar in telefonen?

Det är Apple själva som kräver att "Hitta min iPhone" är avaktiverat innan vi får och kan utföra service. Anledningen till detta är bland annat att det inte ska gå att nollställa en telefon utan ägarens vetskap. Om "Hitta min iPhone" funktionen är på kan vi inte köra diagnosprogram och/eller utföra service. 

Du kan stänga av "Hitta min iPhone" direkt i telefonen genom att gå till Inställningar > iCloud > Hitta min iPhone och stänga av funktionen. Bekräfta med ditt Apple ID.

Du kan även stänga av det på distans genom att logga in på ditt iCloud konto via en annan enhet.   

Behöver ni mitt SIM-kort?

Nej tack, vi har egna SIM-kort som vi testar med så vi ser helst att du tar ut ditt SIM-kort innan du skickar in din telefon. 

Behöver ni min telefons lösenkod?

Nej tack, vi ser hellre att du avaktiverar din lösenkod innan du skickar in din telefon till oss. Skulle telefonen vara död så du inte kan ta bort koden ber vi dig dock skicka med den. I så fall går det bra att skriva in det som ett meddelande till oss vid registreringen.

Var kan jag följa statusen på min reparation?

Om du vill följa din reparation eller svara på ett kostnadsförslag klickar du bara på den gråa rutan med texten "följ din reparation" uppe i högra hörnet på denna sidan. Skriv sedan in det användarnamn och lösenord som du fick i bekräftelsemejlet när du skapade din serviceorder.

Garanti

Hur kan det komma sig att icke auktoriserade verkstäder kan erbjuda reparationer mot betalning vid exempelvis fuktskador?

Eftersom vi är en yrkesstolt och auktoriserad verkstad så har vi lovat tillverkarna att säkerställa en mycket hög kvalitet på våra reparationer. På grund av vi inte kan lova detta under vissa förutsättningar, erbjuder vi tyvärr inte reparation på fuktskadade/ vätskeskadade, rootade enheter eller där enheten tidigare har öppnats av ej godkänd verkstad. 

Vi hjälper självklart gärna till i de tillfällen vi kan och får av tillverkarna, oavsett om det är mot betalning eller under garanti. Endast det bästa är gott nog åt våra kunder.

Kan ni göra en garantireparation på min telefon om den är rootad?

Vad betyder det? 

Rootning innebär att man genom inställningar i enheten ger sig själv så kallad root-behörighet till telefonen och därmed får mer kontroll än vad man har som vanlig användare. I praktiken betyder det att man kan göra vad som helst med telefonens programvara. 

Kan vi laga en rootad telefon? 

Man kan göra otillåtna ändringar i den förinstallerade mjukvaran och eventuella fel som uppkommer på grund av detta täcks tyvärr inte av garanti. Rootade enheter kan inte synkronisera i programmen som tillhandahålls av tillverkarna och därför kan vi inte erbjuda ominstallation eller annan reparation.

Kan ni göra en garantireparation om enheten är fukt eller vätskeskadad?

Vad betyder vätskeskada / fuktskada?

Vätskeskada betyder inte nödvändigtvis att enheten har varit doppad i vatten. Det kan vara att fukt har kommit in exempelvis vid användande av enheten i fuktiga miljöer (som badrum) eller utomhus i regn. Det finns fuktindikatorer i de flesta enheter, som byter färg när de kommer i kontakt med fukt eller vätska. 

Kan vi laga en vätskeskadad / fuktskadad enhet? 

Fukt tränger sig in till kretskortet där alla viktiga komponenter sitter. Vid små mängder är det är vanligt att enheten kan fungera ändå, men fukt har en tendens att långsamt sprida sig, vilket gör att fler och fler funktioner påverkas över tid.

Eftersom fukt sprider sig så kan vi aldrig vara säkra på att problemet blir löst när vi enbart byter ut vissa delar, det kan även bli värre om vi skulle reparera en fuktskadad enhet. Eftersom vi är en yrkesstolt och auktoriserad verkstad så har vi lovat tillverkarna att säkerställa en mycket hög kvalitet på våra reparationer. På grund av vi inte kan lova detta under dessa förutsättningar, erbjuder vi tyvärr inte reparation på fuktskadade enheter.

Kan ni göra en garantireparation trots tidigare service hos icke auktoriserad verkstad?

Vad betyder oauktoriserat ingrepp? 
Oauktoriserat ingrepp betyder att enheten har blivit öppnad av en person/verkstad som inte har behörighet att göra det. Detta brukar vi kunna konstatera genom att vi finner märken efter verktyg, avsaknad av skruvar, ooriginala delar eller tejp/lim-rester inuti enheten. Oftast öppnas enheterna i en miljö som inte är skyddad mot statisk elektricitet, vilket kan orsaka skador som visar sig långt senare. Även kvaliteten på reservdelarna brukar vara sämre än original, vilket gör att enheten lättare kan få funktionsfel. Därför bortfaller all garanti om enheten har varit på en ej godkänd serviceverkstad. 

Kan vi laga det?

Vi är en yrkesstolt auktoriserad verkstad och därmed har vi lovat tillverkarna att säkerställa en mycket hög kvalitet på våra reparationer. Eftersom många delar kan påverkas av detta ska samtliga delar bytas ut vid eventuell reparation, vilket inte lönar sig då reparationen skulle överstiga värdet av enheten.

Kan ni göra en garantireparation om enheten har yttre skador?

Vad betyder yttre skador / yttre åverkan?

Yttre åverkan betyder att enheten har skador som har orsakats av en yttre kraft, exempelvis tapp- eller kläm-skador, böjd enhet eller skadat hölje (ram/display/baksida). Att en enhet skadas på detta vis kan tyvärr ha negativa konsekvenser för innehållet; invändiga kablar och komponenter kan ha lossnat från sina platser och kan därmed orsaka att enheten inte fungerar som den ska. Smuts och fukt kan även lättare smyga sig in i enheten när den är skadad. Tillverkaren kan därför inte ansvara för fel som uppstår på en skadad enhet. 

Kan vi laga det?

Garanti-fel på en skadad enhet kan vi enbart åtgärda under förutsättning att de fysiska skadorna repareras först, så att vi har en hel telefon att arbeta på. Många reparationer kräver att enheten öppnas, men om enheten är skadad så riskerar vi att göra skadan ännu värre vid öppning. Våra verktyg är anpassade efter intakta enheter. Är enheten böjd blir den ofta utdömd, då komponenterna också böjs. Vid en eventuell reparation behöver samtliga delar bytas ut, vilket gör att reparationen oftast överstiger värdet på enheten.

Vad menas med auktoriserad verkstad?

Det finns gott om mobilverkstäder i Sverige idag, men bara några få är auktoriserade. För att få en auktorisation krävs det att man uppfyller alla krav från tillverkarna kring bland annat miljö och återvinning, säkerhet, processhantering, utbildning, reparationstider och mycket mer. Självfallet används bara originaldelar och teknikerna är certifierade och utbildas kontinuerligt på nya modeller. Det krävs också att man jobbar i rätt typ av miljö för att minimera risken för skadlig statisk elektricitet. Allt detta är självklart för oss i branschen men svårt för dig som kund att känna till. Är du osäker på om en verkstad verkligen är auktoriserad kan det vara bra att ställa följande frågor:

  • Kan ni hjälpa i garantiärenden? (Endast godkända verkstäder kan göra detta)
  • Använder ni tillverkarnas originaldelar? (De flesta oauktoriserade reparatörer använder sig av billigare kopior)
  • Förlorar jag tillverkargarantin genom att reparera min enhet här? (ofta får man en garanti direkt ifrån reparatören istället, men tyvärr förlorar man rätten till tillverkargarantin som täcker hela telefonen, inte bara det som reparerats)

Vad är reklamationsrätt?

Ganska ofta förväxlas garanti med reklamationsrätt. Kanske är det inte så konstigt, eftersom båda kan vara aktuella då en telefon går sönder, men skillnaden mellan garanti och reklamation är faktiskt ganska stor.

Reklamationsrätten är din rätt som privatperson att klaga på en vara du köpt. Den regleras inte av säljare eller tillverkare utan av konsumentköplagen. Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du mottagit varan. Men det är vikigt att du gör det så snart du hittar ett fel. Under de första sex månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte fanns ursprungligen. Kan de inte göra det så anses varan som felaktig. Har det gått längre än sex månader så ligger bevisbördan hos dig som köpare, dvs. du måste kunna bevisa att felet fanns från början. Om man vill reklamera en produkt ska man alltid i första hand vända sig till sin återförsäljare.

Vad innebär Mobylifes reparationsgaranti?

Mobylifes reparationsgaranti gäller i tre månader och täcker arbetet och reservdelarna kopplade till din specifika reparation. Vår garanti gäller dock inte om telefonen efterföljande utsatts för yttre åverkan så som exempelvis tappskador, oauktoriseradt ingrepp och/eller fukt- och vätskskador.

Eftersom vi är en auktoriserad märkesverkstad så påverkas inte en eventuell kvarvarande fabriksgaranti av vår service. Tvärtom så fortsätter den att gälla precis som innan. 

Hur vet jag om min reparation täcks av tillverkarens garanti eller inte?

Det kan ibland vara svårt att veta på förhand om ett fel täcks av garanti eller inte. Ett garantifel är ett fel som man inte själv har orsakat och som orsakats av ett fabrikationsfel. Våra tekniker är utbildade av tillverkarna i att avgöra om ett ett fel har uppkommit genom yttre åverkan eller om felet är på grund av ett fabrikationfel. Därför behöver vi undersöka enheten innan vi vet detta med säkerhet. När du skapar ett ärende kan du göra det utifrån din egen analys. Det kan dock vara bra för dig att veta redan nu vilka typer av orsaker som gör att garantin bortfaller. Eftersom vi är en yrkesstolt och auktoriserad verkstad så har vi lovat tillverkarna att säkerställa en mycket hög kvalitet i våra reparationer. Om vi inte kan lova en kvalitativ och hållbar reparation, så kan vi inte heller utföra den. Exempel på orsaker till skador som inte täcks av garanti är:

  • Fuktskador / Vätskeskador
  • Yttre åverkan
  • Rootning av enheten
  • Tidigare service på en ej auktoriserad verkstad

Vad är fabriksgaranti?

Det finns gott om mobilverkstäder i Sverige idag, men bara några få är auktoriserade att hantera garantiärenden. Eftersom vi är en auktoriserad märkesverkstad så påverkas inte din fabriksgaranti av vår service. Fabriksgaranti är något som tillverkaren av en produkt lämnar frivilligt. Längden på garantitiden kan variera, vanligtvis på 12 eller 24 månader. Tillbehör eller förbrukningsvaror som t.ex. batterier har oftare en kortare garantitid. Vid garantiärenden får man hjälp med problem som man inte själv har orsakat och som orsakats av ett fabrikationsfel. Misstänker man att man har ett garantifel på sin enhet, kan man få hjälp att skapa ett garantiärende antingen hos tillverkaren, återförsäljaren eller via vår hemsida. 

På vår hemsida registrerar du en ordersom vanligt och laddar i steg två upp ett kvitto eller garantibevis genom att klicka på den orangea texten ”Täcks din enhet av garanti?”. När du har laddat upp kvittot försvinner kostnaden och du kan kostnadsfritt skicka in din enhet till oss (visar det sig senare att det inte täcks av garanti får du ett kostnadsförslag. Väljer du att avvisa detta så får du enheten retur utan kostnad men faktureras för fraktkostnaden in till verkstaden.

Vad täcker mobylifes garanti?

mobylifes garanti gäller i tre månader och täcker arbetet och reservdelarna kopplade till din specifika reparation. Vår garanti gäller dock inte om telefonen utsatts för yttre åverkan så som exempelvis tappskador, oauktoriserade ingrepp och/eller vätska och fukt.

Kom ihåg att eftersom vi är en auktoriserad märkesverkstad så påverkas inte din fabriksgaranti av vår service. Tvärtom så fortsätter den att gälla precis som innan. 

Påverkas min fabriksgaranti av service eller reparation hos mobylife?

Nej, din garanti skadas inte av en service hos oss. Vi är en auktoriserad märkesverkstad som har avtal med alla varumärken vi servar. På så vis kan du vara säker på att din fabriksgaranti fortsätter att gälla även efter en service hos oss!

Som tack för att du väljer an auktoriserad verkstad lämnar vi dessutom alltid 3 månaders garanti på utfört arbete och reservdelar. Det innebär att även om din fabriksgaranti löpt ut så tar vi ansvar för den service vi levererar.

Vår garanti gäller dock inte vid tapp- och vätskeskador.

Kan ni laga min telefon även om jag har haft den på service hos en icke auktoriserad verkstad?

Eftersom vi är en auktoriserad verkstad som följer tillverkarnas riktlinjer får vi inte utföra garantiservice på enheter som innehåller delar som inte är original eller enheter som har öppnats och stängts utan tillverkarnas specialverktyg.

Vi kan dock reparera de flesta enheter ändå, dock utanför garantin. Om tillverkaren nekar garantireparation kommer vi skicka dig ett kostnadsförslag på vad servicen kostar.  Väljer du att godkänna kostnadsförslaget kommer överenskommen summa att reserveras på ditt kort och dras vid avslutat service. Väljer du att avstå från service bjuder vi på returfrakten och undersökningsavgiften och du betalar enbart för frakten in till oss. 

Kan ni utföra garantiservice även om min telefon har yttre skador?

Eftersom vi är en auktoriserad märkesverkstad följer vi alltid tillverkarnas riktlinjer. Vid garantiärenden är det vår uppgift att säkerställa att skadan inte orsakats av felhantering eller onaturlig yttre åverkan. På samma sätt är vi glada över att ibland kostnadsfritt kunna laga eller byta ut defekta delar som faller under garantin även om telefonen kom in av andra anledningar.  

Om din telefon exempelvis har en sprucken skärm eller skadad ram kan vi dessvärre inte reparera den utan att även byta skärmen eller ramen. Detta beror dels på att tillverkarna kräver att vi lämnar tillbaka telefonen i felfritt skick, men även på att glaset oftast spricker ännu mer när vi öppnar telefonen och det därmed blir omöjligt att försluta telefonen igen och få den tät. På samma vis kan en skadad ram förhindra att en ny/hel display sluter tätt. I en otät telefon kan fukt och smuts smyga sig in och skapa framtida problem.

Om vår undersökning visar att tillverkarens garanti inte kommer att täcka alla kostnader (eller om vi måste byta andra delar än de som beställts online vid icke-garanti ärenden) kontaktar vi dig såklart med ett kostnadsförslag innan vi påbörjar reparationen. Du kan alltid välja att avstå från service och reparation när vi skickar ut kostnadsförslag. Väljer du att tacka nej till reparation skickar vi tillbaka din telefon och bjuder såklart på undersökningsavgiften och returfrakten. 

 

Auktoriserad märkesverkstad för

apple autorised logosamsung reparationHuawei reparation

microsoftoneplus

ISO 9001 ISO 14001