Nyhetsrum

 

Laga eller byta telefon?

Ibland kan det vara svårt att veta om man ska satsa på att laga en söndrig telefon eller skrota den och köpa en ny. Till stor del beror det såklart på vad telefonen varit med om. Men oavsett om det handlar om dagligt slitage eller du har råkat tappa den på en sten mitt i en vattenpöl kan det vara bra att tänka igenom vissa saker.

 

Är garantin fortfarande giltig eller har du tecknat en försäkring?

Om du har en relativt ny telefon som strular så täcker tillverkargarantin de flesta felen som inte är kopplade till tapp- eller vätskeskador. Och har du en försäkring täcker de oftast även tappskador och spräckta skärmar. Börja med att kolla upp vad som gäller kring garanti och försäkring för just din enhet. Har du tur är detta ett billigt sätt att få telefonen lagad hos en auktoriserad verkstad.

 

Är skärmen spräckt, men du har skyddat den från fukt?

En spräckt skärm är alltid förargligt och om det bara är en liten spricka drar vi oss ofta för att laga den. Men tyvärr letar sig fukt och smuts lätt in genom även de mista sprickorna och då riskerar du att tillverkargarantin inte gäller mer. Vårt råd är att laga skärmen så fort som möjligt för att minimera risken att fukten skadar moderkortet och förstör eventuell kvarvarande garanti. Om du byter skärmen hos en auktoriserad verkstad kan du senare lämna in telefonen för garantireparationer om andra fel uppstår. Har du däremot låtit en icke-auktoriserad verkstad öppna telefonen och kanske till och med fått en replika skärm så får du tyvärr ta kostnaden för alla framtid fel själv.

 

Vad kostar det dig att åtgärda felet och hur gammal är telefonen?

Ett dåligt batteri eller glapp i laddningsuttaget kostar oftast inte så mycket att åtgärda. Kretskortsfel eller skärmbyte kan däremot lätt springa iväg i pris. Vår rekommendation är att ta reda på vad som orsakar problemet, få koll på kostnaden och sen fatta ditt beslut utifrån telefonens inköpspris och hur pass gammal den är. På en äldre telefon där garantin ändå löpt ut kanske du kan leva med den lilla sprickan i skärmen, medan du på en nyare modell bör åtgärda det direkt eftersom du annars riskerar att äventyra tillverkargarantin.

 

Har du provat att uppdatera mjukvaran?

Ibland kan det vara så enkelt som att du bara måste uppdatera din mjukvara eller göra en fabriksåterställning för att telefonen ska fungera igen. Du kan även behöva se över vilka appar du har. En del tredjeparts-appar kan ställa till problem och belasta batteriet onödigt mycket. Innan du skickar in din telefon på lagning eller skrotar den och köper en ny kan det vara bra att läsa igenom våra tips på hur du felsöker din mobil

 

Var lämnar du in din telefon?

Tänk på att alltid lämna in din telefon till en auktoriserad verkstad som är godkänd av telefontillverkaren och som bara använder originaldelar. På så vis äventyrar du inte din tillverkargaranti och kan vara säker på att arbetet blir fackmannamässigt utfört.

Vi på Mobylife är auktoriserade på alla märken vi hanterar och vi har fasta priser på de flesta reparationerna för Apple, Samsung, Sony och Huawei. Har du ett annat märke eller ett problem som du inte hittar priset på kan du beskriva ditt fel och skicka in telefonen till oss så återkommer vi med ett kostnadsförslag som du kan ta ställning till. Väljer du att inte reparera telefonen skickar vi tillbaka den utan kostnad eller hjälper dig att skrota den miljövänligt. Du hittar våra priser genom att välja märke, modell och problem i rullmenyerna under "skapa reparation" här på sajten.

Auktoriserad märkesverkstad för

apple autorised logosamsung reparationHuawei reparation

microsoftoneplus